Wijs met de Weissensee

Eerste tocht 2017

De eerste tocht op de Weissensee (200 km) schaatste ik, samen met m’n twee broers Jan en Wietse in de laatste week van januari 2017. Ik hoefde geen vrije dagen op te nemen. Een paar maanden daarvoor was mijn pensioen ingegaan. Schaatsen en skeeleren had ik mezelf aangeleerd. Over mijn skeeleren was ik ontevreden. Het schaatsen kon ook beter. Dat veranderde
toen een straatgenoot me in de zomer van 2022 adviseerde lid te worden van AIJV, de Amersfoortse IJsvereniging, die behalve schaats-, ook skeelertrainingen en tochten organiseert. Had ik dat maar eerder geweten!
Ik leerde wat een standbeen was, leerde olifantenoren rijden, remmen, stoppen en vallen. Mijn techniek en conditie verbeterden aanzienlijk, waardoor het rijden veel gemakkelijker werd en ik er veel meer plezier in kreeg.

Voorpret

Binnen AIJV vervult het clubappverkeer een essentiële functie. Groepsleden informeren, inspireren en enthousiasmeren elkaar. Zo werd ik geïnformeerd over de schaatstrainingen op de Vechtsebanen in Utrecht. Via de vereniging nam ik een schaatsabonnement. Ik kon mee met het carpoolen naar de ijsbaan en werd lid van de app ‘Weissensee’. In het najaar 2024 begon het onrustig te worden op deze app. Door vragen als: Wie gaat er mee naar de Weissensee, wie doet
welke tocht en is er nog ruimte voor mij in een of andere appartement?
De koorts liep van december naar januari hoger op. Geroutineerde, enthousiaste leden die wilden trainen voor de Weissensee plaatsten uitnodigingen: Wie wil er mee doen? Aan de Schaatsnacht van Amsterdam, 7 december (Jaap Edenbaan; 111 rondjes), de nacht van Eindhoven, 27 december (251 rondjes) en/of de nacht van Deventer, 10 januari (214 rondjes)? Eindstanden werden doorgegeven, foto’s geplaatst, dat alles met het grote doel voor ogen: in de week van 19 januari gaan we de alternatieve elfstedentocht op de Weissensee rijden. Wat verlangden we daar naar!

De tocht der tochten

Van te voren hadden we een beetje overlegd wie qua snelheid het beste een treintje konden vormen. Dinsdag, de 21-ste startte ik om 7 uur voor de 200km. Het was prima schaatsweer. Niet te koud, nauwelijks wind en de hele dag zon. Het ijs was goed. De lengte van de baan met lussen was 12,5 km. Ik vond dat oké. Wel had ik last van vervelende scheuren met name op sommige plekken in de buitenbaan. Na de 100 km kwam ik een paar keer te vallen. Om dan weer op gang te komen en bij een treintje aan te haken met de juiste snelheid was lastig. Ik had nog drie ronden te gaan en ontdekte opeens clubgenoot Wim in het treintje waar ik in meereed. Toen Wim en ik even stopten voor een paar slokken bouillon, liepen mijn broers naar me toe en vroegen: ‘Gaat het je lukken Jannes?’ Zij hadden een paar uur daarvoor de 100 km uitgereden. Wim, bemoedigend: ‘Ik trek hem er wel doorheen!’ En dat deed hij. Na negen uur en drie kwartier haalde ik vermoeid maar trots de eindstreep.

Tweede deel van de week

Donderdagavond verenigden de gefinishte rijders van dinsdag zich op het ijs met de gearriveerde, fitte clubleden die de volgende dag, zo bleek later, een bizarre tocht zouden rijden. Eerst met z’n allen in clubtenue op de foto. Op het ijs, bij de kleurige, opgeblazen letters die het woord WEISSENSEE vormen. Later op de avond genoten de AIJV rijders van een heerlijke
maaltijd met een lekker drankje. Met gulle hand doneerden de clubleden de forse ‘fooi’ aan een goed doel (Clinic Clowns), waar een clubgenoot de 200 km voor had gereden.
De volgende dag gingen zo’n tien AIJV-ers met frisse moed van start. De conditie van het ijs was ’s ochtendsvroeg nog vrij redelijk, maar werd met het uur door de oplopende temperatuur ronduit slecht. Na een uur of één was het niet meer te doen. Iemand kwam zelfs op zijn kluunschoenen met zijn ijzers in de hand naar de kant. Toch kon deze enorme tegenvaller het schaatsgenot onder de deelnemers niet kapot krijgen. Het plezier in de onderlinge contacten viel af te lezen in de app.
Het is toch écht zo, dacht ik: Schaatsen verbroedert.

Huilen

Maar het ijs huilt, hoorde ik een schaatser zeggen, die door de toename van afgelaste tochten vanwege het weer niet zo wijs meer met de Weissensee was. We hebben voor de Elfstedentocht Friesland moeten verlaten. Valt zo’n besluit binnen de komende jaren ook voor de Alternatieve op de Weissensee?
Help door energiebesparing mee, dat besluit zo lang mogelijk te voorkomen.Want we zijn zo wijs met de Weissensee.

Jannes Janssen, 27 januari 2025